- شناسه : 3019
- موضوع : روان شناسی
- فرمت اصلی : doc
- تعداد صفحات : 119
- حجم فایل : 0.45 مگابایت
- در صورت مغایرت با توضیحات
- از طریق چت انلاین و واتساپ
- دانلود سریع پس از خرید فایل
- در هر زمان با چند کلیک سریع
فایل بصورت ورد
تعداد صفحات: 119
در زیر بخش هایی از فایل دانلودی را مشاهده میفرمایید:
فهرست مطالب
فصل اول طرح تحقیق
1-1- مقدمه2
1-2- بیان مساله3
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق6
1-4- اهداف تحقیق 8
1-4-1- هدف کلی8
1-4-2- اهداف جزئی 8
1-5- سوالات تحقیق9
1-6- فرضیه های تحقیق10
1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها11
1-7-1 تعاریف مفهومی 11
1-7-2- تعاریف عملیاتی 12
فصل دوم پیشینه ی تحقیق
2-1- مقدمه15
2-2- پیشینه ی نظری15
2-2-1-ارزش ها 15
2-2-1-1- دیدگاه پارسونز 16
2-2-1-2- ماهیت ارزش ها21
2-2-1-3- چارچوب کلی بررسی ارزش ها29
2-2-1-4- شرایط تحقیق ارزش ها32
2-2-1-5- منابع ارزش ها34
2-2-1-6- الگوهای رفتاری،نقش ها و فرایند اجتماعی35
2-2-1-7- نظام های ارزشی36
2-2-1-8- پیشینه ی ارزشها37
2-2-1-9- پیامدهای ارزش ها 38
2-2-2- خانواده 39
2-2-2-1- ابعاد کارکرد خانواده 40
2-2-2-2- نظریات مربوط به خانواده43
2-2-3- اعتیاد 46
2-2-3-1- جامعه شناسی مصرف مواد مخدر 47
2-2-3-2- عوامل زمینه ای خطر ساز برای مصرف مواد مخدر48
2-2-3-3- نظریه های مصرف مواد مخدر 49
2-2-3-4- ویژگی های مصرف کنندگان مواد 52
2-3- پژوهش های انجام شده53
2-3-1-پژوهش خارجی53
2-3-2- پژوهش های داخلی 54
2-4- جمع بندی 56
فصل سوم روش تحقیق
3-1- مقدمه60
3-2- روش تحقیق 60
3-3- جامعه آماری61
3-4- نمونه و روش نمونه گیری61
3-5- ابزار پژوهش61
3-6- روش انجام کار 62
3-7- روش تجزیه و تحلیل داده ها63
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه65
4-2- آمار توصیفی جمعیت شناختی 66
4-3- آمار استنباطی 74
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه86
5-2- نتیجه گیری86
5-3- بحث 92
5-4- محدودیت های پژوهش92
5-5- پیشنهادها93
5-5-1- پیشنهادهای کاربردی93
5-5-2- پیشنهادهای پژوهشی94
منابع فارسی 95
منابع لاتین101
پیوست103
فهرست جداول
عنوانصفحه
جدول1 – 4: فراوانی مربوط به سن آزمودنی های شرکت کننده در مطالعهحاضر به تفکیک گروه های معتاد و معمولی66
جدول2 – 4: فراوانی مربوط به تحصيلات آزمودنی های شرکت کننده در مطالعه حاضر به تفکیک گروه های معتاد و معمولی67
جدول3 – 4: فراوانی مربوط به جنسيت آزمودنی های شرکت کننده در مطالعه حاضر به تفکیک گروه های معتاد و معمولی 68
جدول4 – 4: فراوانی مربوط به شغل آزمودنی های شرکت کننده در مطالعه حاضر به تفکیک گروه های معتاد و معمولی69
جدول5 – 4: فراوانی مربوط به وضعيت اقتصادي آزمودنی های شرکت کننده در مطالعه حاضر به تفکیک گروه های معتاد و معمولی 70
جدول6 – 4 : میانگین و واریانس مربوط به امتیاز مولفه های پرسشنامه ارزشها در کل آزمودنی های معتاد و معمولی71
جدول7 – 4 : میانگین و واریانسمربوط به امتیاز مولفه های پرسشنامه ارزشها در آزمودنی های معتاد72
جدول8 – 4 : میانگین و واریانسمربوط به امتیاز مولفه های پرسشنامه ارزشها در آزمودنی هایمعمولی73
جدول 9 – 4 : آزمون تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA)مربوط به ارزش ها در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی 74
جدول 10 – 4 : آزمون تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA)مربوط به خیرخواهی در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی 75
جدول 11 – 4 : : آزمون تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA)مربوط به سنت گرایی در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی76
جدول 12 – 4 : آزمون تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA)مربوط به همنوایی در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمول 77
جدول 13 – 4 : آزمون تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA)مربوط به امنیت در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی 78
جدول 14 – 4 : آزمون تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA)مربوط به قدرت در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی 79
جدول 15 – 4 : آزمون تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA)مربوط به برانگیختگی در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی 80
جدول 16 – 4 : آزمون تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) مربوط به لذت گرایی در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی 81
جدول 17 – 4 : آزمون تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA)مربوط به موفقیت در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی 82
جدول 18 – 4 : آزمون تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA)مربوط به خوداتکایی در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی 83
جدول 19 – 4 : آزمون تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA)مربوط به جهان گرایی در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی 84
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار1 – 4: توزیع فراوانی مربوط به سن آزمودنی های شرکت کننده در مطالعه حاضر66
نمودار2 – 4: توزیع فراوانی مربوط به سن آزمودنی های شرکت کننده در مطالعه حاضر67
نمودار3 – 4: توزیع فراوانی مربوط به جنسیت آزمودنی های شرکت کننده در مطالعه حاضر68
نمودار4 – 4: توزیع فراوانی مربوط به جنسیت آزمودنی های شرکت کننده در مطالعه حاضر69
نمودار5 – 4: توزیع فراوانی مربوط به وضعيت اقتصادي آزمودنی های شرکت کننده 70
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی مقایسه ای نظام ارزشها در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانوادههای فاقد عضو معتاد به مواد مخدر شهرستان بندرعباس انجام گردید. روش تحقیق، توصیفی و از نوع علی - مقایسه ای و جامعه مورد مطالعه در پژوهش حاضر خانوادههای دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های فاقد عضو معتاد به مواد مخدر شهرستان بندرعباس بود. از بین جامعه آماری ذکر شده با استفاده از فرمول کوکران تعداد 150خانواده (75 خانواده دارای عضو معتاد و 75 خانواده فاقد عضو معتاد) به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه ارزش های شوارتز بود. دادههاي پژوهش حاضر با استفاده از نرمافزار آماری Spss در دو سطح توصيفي و استنباطي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت که نتایج آن به شرح ذیل می باشند: بین ارزش ها در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی تفاوت معناداری وجود دارد (سطحمعني دار .001 0 α=). بین خیرخواهی در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی تفاوت وجود دارد (سطحمعني دار .001 0 α=). بین سنت گرایی در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی تفاوت وجود دارد (سطحمعني دار .001 0 α=). بین همنوایی در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانوادههای معمولی تفاوت وجود دارد (سطحمعني دار .001 0 α=). بین امنیت در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی تفاوت وجود دارد (سطحمعني دار .001 0 α=). بین قدرت در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی تفاوت وجود دارد (سطحمعني دار .001 0 α=). بین برانگیختگی در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی تفاوت وجود دارد (سطحمعني دار .111 0 α=). بین لذتگرایی در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی تفاوت وجود دارد (سطحمعني دار .003 0 α=). بین موفقیت در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی تفاوت وجود دارد (سطحمعني دار .001 0 α=). بین خوداتکایی در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی تفاوت وجود دارد (سطحمعني دار .002 0 α=). بین جهان گرایی در خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر و خانواده های معمولی تفاوت وجود دارد (سطحمعني دار .001 0 α=). به طور کلی نتایج نشان داد که در تمام ارزش های مورد مطالعه مقدار میانگین زیر مؤلفههای ارزش ها در خانواده های معمولی بیشتر است.
کلیدواژه ها: ارزشها، خانواده های دارای عضو معتاد و خانواده های معمولی
فصل اول
طرح تحقیق
1-1- مقدمه
در خلال چند دههی گذشته، روانشناسان، تحت تأثیر مطالعات انسانشناختی کلاکهون (1976)، رغبتهای رو به افزایشی را برای تحلیل تعیینکنندههای فرهنگی رفتار، از خود نشان دادهاند. با گشوده شدن این دریچه برای مطالعهی انسان، پژوهشگران برای پاسخگویی به مجموعهی مسایلی که در پیش رو داشتهاند، به مطالعهی ارزشها به منزلهی اصلیترین شاخصهای فرهنگ روی آوردهاند. ارزشهای انسانی به عنوان تجسمهای شناختی از هدفهای خواستنی و انتزاعی، فراموقعیتی و با رفتار ناوابستهاند، درجه اهمیت آنها به منزلهی اصول راهنما در زندگی افراد و گروهها متفاوتاند، بر این اساس، افراد آنها را به گونهی سلسله مراتبی رتبهبندی میکنند (دلخموش، 1386).
ارزشها از جمله مفاهیمیاند که از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول داشتهاند. اگر چه ابتدا فیلسوفان به آن پرداختهاند، اما بهتدریج با توجه به اهمیتشان، در بخشهای مختلف معرفت بشری مطرح شدهاند و امروزه علوم متعددی خود را نیازمند به شناخت آنها میدانند و از دیدگاههای گوناگون به آنها میپردازند. شاید علت این باشد که ارزشها در واقع مفهومیاند که زندگی آدمی از آنها معنی میگیرد و آنها راهنماهای مؤثری برای هدایت انسانها می باشند. در حقیقت در پشت همه انواع رفتارها و گرایشهای جمعی، همه سازمانها، الگوها، نشانههای اجتماعی، نقشها و رمزها، دنیایی از تصورات و ارزشهای جمعی قرار دارد و فقط پس از فهم این ارزشهاست که قادر به توجیه رفتارها خواهند بود. با توجه به اهمیت ارزشها در جهان امروز شناخت آنها از مسائل اصلی عصر حاضر است (سفیری و شریفی، 1384).
بدون شك خانواده، مهمترين و بنيادي ترين نقش را در شكل گيري ارزشها، افكار، عقايد، نگرش ها، رفتار، شخصيت و نحوه ي زندگي و عملكرد هر فرد دارد. اولين و مهمترين آموزشهايي كه به هر يك از افراد بشر در طول تاريخ داده شده است در درون خانواده شكل گرفته است. پدر و مادر به عنوان اولين آموزگاران بشريت، منش ها و اخلاق را به كودك آموخته اند و شخصيت او را تا حد زيادي شكل داده اند. افرادي كه در كودكي از مهر و محبت خانواده برخوردار بوده اند، تحت حمايت خانواده توانسته اند به يك جهانبيني دقيق و صحيح دست يابند و مراحل پيشرفت را طي كرده، باعث ترقي جامعهي خويش شوند و بالعکس افرادی که از این نعمت محروم بودهاند با معضلات و مشکلات فراوانی روبه رو شدهاند (حسینی زاده مهدوی، 1385).
اعتیاد یکی از مشکل های اساسی جامعه است؛ مشکلی که میلیونها زندگی را ویران و سرمایه های کلان ملی را صرف هزینه ی مبارزه، درمان و صدمات ناشی از آن می کند(عاشوری،ملا زاده و محمدی،1387) در واقع، سوء مصرف مواد و اعتیاد به مواد مخدر یکی از بالایای بزرگی است که بشر امروز در همه جای جهان با آن دست به گریبان است ( ممتازی،1381). با نگاهی واقع بینانه به مواد مخدر و سوء مصرف آن به راحتی در میابیم که سوء مصرف مواد افیونی از قرن ها پیش وجود داشته است و اکنون تقریباً کشوری وجود ندارد که از گسترش سوء مصرف مواد افیونی به عنوان عادتی غیر اجتماعی و نامقبول تلقی شده است،اما با وجود این عدم مقبولیت طبقات مختلف اجتماع با این مساله به صورت جدی درگیرمی باشد (چیریلو،برینی،کامبیاز و مازا، ترجمه پیرمرادی،1378) در موقع اعتیاد ابتلای اسارت آمیز فرد به یک ماده یا داروی مخدر است، به گونه ای که او را از نظر جسمی و روانی به خود وابسته ساخته و کلیه رفتار فردی و اجتماعی او را تحت الشعاع قرار می دهد( سادوک و سادوک،2003 به نقل از خدائی،1384).
اعتیاد تا کنون از جنبه های مختلفی مورد مطالعه قرار گرفته است. یکی از مفاهیمی که برای تجزیه و تحلیل اعتیاد باید به آن توجه داشت، نهادها و شبکه های روابط متقابل است. به عبارتی، مهمترین نهاد در تجزیه و تحلیل پدیده ی اعتیاد(خانواده) است؛ زیرا شرایط و اوضاع خانوادگی می تواند زمینه ساز گرایش به اعتیاد باشد ( آقا بخشی 1379)
1-2- بیان مساله
ارزشها اصول و اخلاقیاتی هستند که در وجود هر شخص جای میگیرند و حتی زمانی که کسی توجهی بدانها ندارد، راهنمای اعمال و انتخابهای او قرار میگیرند. بنابراین، ارزشها در تضمین رفتار سازگار افراد با محیط، بسیار قدرتمندتر از رویهها، قواعد، قوانین و مقرراتاند. ارزشها، همیشه وجود دارند تا انسانها برمبنای آنها به موقعیتها واکنش نشان دهند، مگر اینکه دستخوش تغییر شوند. اساسیترین واحد ایجاد ارزشها خانواده است. ترکیب اعضای خانواده شامل زن و شوهر و فرزندان است و یک واحد نسبتاً مستقل را به وجود میآورند. بر اساس هریک از ترکیبها، ارزشها تحت تأثیر قرار میگیرند. ارزشهای ایجاد شده در افراد جزیی از شخصیت آنها میگردد و از آنجا که شکلگیری شخصیت در سالهای اولیهی زندگی سریع است، توجه به عملکردهای خانواده و مدرسه در زمینههای تربیتی کودک و نوجوان از اهمیت بالایی برخوردار است.
klockhone
-sadock